Przejdź do głównej zawartości

Krywaniu, Krywaniu wysoki...

Krywań. Narodowa góra Słowaków.
Naród słowacki ruszył w upalną sobotę w góry razem z nami. Pierwszy weekend otwartych szlaków tatrzańskich.
I nasze wiosenno-letnie otwarcie sezonu tatrzańskiego.

Już od samego rana mocno prażyło słońce. Niskie kosodrzewiny nie dawały cienia, a Ewa nie chciała zaśpiewać góralskiej pieśni o Krywaniu. ;)

Zdecydowanie większość szlaku to długa, mozolna droga pod górę. Co sprzyja dyskusjom szerokim i głębokim. Najciekawszy odcinek wspinaczki po skałkach na koniec. Trochę podobnie jak na Kościelec. Na szczycie tłumy ludzi i ilości niepojęte insektów wszelkiego rodzaju. Zdobyliśmy szczyt i razem z mnóstwem much zasiedliśmy do posilenia się i kontemplacji widoków.
W gorącym powietrzu na 2495 m n.p.m. wisiały rozgrzane zapachy kanapek.

widoki z góry

2495 m n.p.m. Nieco mniej niż nasze Rysy.

Fascynuje mnie bycie tak wysoko.
Skupienie i uważność, którego wymaga odpowiednie stawianie stóp i łapanie rękami skał. Całkowite oddanie myśli na to co tu i teraz. Logistyczne zagadki wspinaczki w górę.

Ekscytacja ekspozycją. Przepaści daleko, daleko w dół, które fascynują. Uderza świadomość ostateczności. Zapiera dech.

Pamiętam pierwszy raz to wrażenie, po które ciągle wracam w góry. Patrzenie w dół i zafascynowanie byciem nad przepaścią.
Szkolna wycieczka, słoneczny, barwny październik. Pierwszy raz w Pieninach i na Trzech Koronach. I stamtąd zza barierki patrzenie wprost w oczy przepaści. Myśli, co by się stało, gdyby coś mi teraz tam w dół spadło? Nie do odratowania. Już by zostało.

Tej ekscytacji w górach szukam. Tego momentu patrzenia prosto w głęboką, stromą przepaść. Niepojętej szerokości przestrzeni wokół, niedostępnej nigdzie indziej. Budzi podziw surowość natury, twardość i nieustępliwość potęgi gór. Do tego mnie ciągnie.

Zapraszam na fotograficzną przechadzkę razem z nami na Krywań. ;)

Podejście do zdjęć mi się zmienia. Wracam właściwie do tego, co było na początku. Do zabawy fotografią. Eksperymentowania. Odpuszczania konieczności dokumentowania, zdawania relacji z drogi. Bardziej zabawa, robieniem zdjęć i obróbką. Na luzie. Podoba mi się to na nowo. ;)

spotkania poranne

oto łąka i Krywań

i widoki z góry

zbliżenia

tam byliśmy!

1. Uwielbiam jeździć na Słowację, widoki są naprawdę zapierające dech w piersiach. W dzisiejszych czasach jest to dużo łatwiejsze niż kiedyś. Dziś wystarczy się spakować, odwiedzić kantor internetowy wymienić walutę na naszym koncie i ruszać w drogę. Nic prostszego.

Popularne posty z tego bloga

Nad Bergen zbierają się chmury...

29-30 sierpnia 2014 Co nie jest tam rzadkim zjawiskiem. Morze granatowieje, a wiatr pachnie wyczekiwaniem.   I już po chwili  rozkwitają parasole, mokną drewniane uliczki Bryggen . Nic więc dziwnego, że o pranie prosto z Bergen trudno... ;) Pozostaje więc zaprezentować pranie z norweskiego Voss : W Voss, po dłuuugim wyczekiwaniu, zatrzymała się dla nas przemiła pani, typowo po norwesku ceniąca bliski kontakt z dziką naturą, szczęśliwie dla nas jadąca prosto do Bergen. Namiot rozbiliśmy w lesie na górze Fløyen , nieopodal farmy trolli i platformy widokowej. Wieczorem więc do nasycenia oczu można było wpatrywać się w miasto malowane światłem na wodzie ...

Psychizacja krajobrazu

Wrażenie pustki. Lodowaty wiatr, który rozpalał policzki. Kiedy wstrzymywał swą szaloną gonitwę nastawała zupełna Cisza. Biały bezkres. Wyłaniające się z mlecznego powietrza srogie, surowe skały. Kontrasty. Bieli śniegu z ciemną zielenią kosodrzewiny. Jaskrawych ubrań i plecaków z monotonią i stałością krajobrazu. Lodowato zimnych dłoni z gorącym zachwytem w sercu. Kontrasty. Lekki puch śniegu i siła górskich skał.

Literackie wędrówki z Olgą Tokarczuk

Wśród zakurzonych książek w osiedlowej bibliotece znalazłam cienki zbiór trzech opowiadań. Miałam jakieś 14 lat i dałam się porwać. Dziwny świat, metaforyczny i wciągający. Życie we wnętrzu - szafy, hotelu, gry. Można wejść, i wcale nie chce się wychodzić. Szkatułkowość świata.