Przejdź do głównej zawartości

Le Cochet

Uliczne latarnie gasły o północy. Saint Martin de Belleville zatapiało się w ciemnościach. Na niebie na dobre rozgaszczały się gwiazdy. Nocną ciszę rozpraszały dźwięki owczych dzwoneczków z okolicznych wzgórz.

Środek października i najpełniejszy czas złotej jesieni. Pełen słońca i odpoczynku tydzień we francuskich Alpach.

Cudowny przedsezonowy czas. Klimatyczne miejscowości o spójnej zabudowie zupełnie puste. Cicho i głucho. Bardzo lokalnie. Mogłyśmy sobie tylko wyobrażać, co się tutaj dzieje zimą, gdy jesiennie leniwe Saint Martin de Belleville zmienia się w królestwo narciarzy...

W ciągu tygodnia w październiku piesze ścieżki w Alpach zupełnie puste.

Pierwszego dnia ruszyłyśmy zdobyć Le Cochet. Ten zwalisty szczyt górujący nad Saint Martin de Belleville to był cel Gosi. Góra, którą widziała rok temu co dzień przez okno i już od jakiegoś czasu chciała ją zdobyć.

Nie znałyśmy jeszcze imienia naszego celu ;) gdy w Saint Marcel dopytywałyśmy miejscowych, jak dostać się na "tamtą dużą górę". Moje stereotypy o Francuzach, którzy nie chcą używać języka angielskiego, nawet gdy go znają, zupełnie upadły. Ludzie bardzo zgrabnie i jasno tłumaczyli nam, którędy wiedzie droga. Nawet wyjaśnienia starszego pana, z którego pełnego zaangażowania francuskiego wywodu zrozumiałyśmy tylko, że mamy przejść przez "aqua", okazały się pomocne.

17.10.2018

kaplica Notre Dame w Saint Marcel

Jesień była tak kolorowa i piękna... że aż zapierało dech.

Dni w dolinach jesienią budzą się późno. Zanim słońce dotrze przez okoliczne górskie szczyty do miejscowości robi się niemal przedpołudnie. Ale gdy już słoneczne promienie ogrzewały doliny - było ciepło jak latem.

Łagodne zapachy jesiennego powietrza. Droga wśród rozpalonych jesienią drzew. Widoki ze szczytów w barwne doliny. Nie do nasycenia oczu. Bajkowo. Lepiej, niż można było sobie wymarzyć.

nasz cel...

pierwsze widoczne w dali ośnieżone góry...

robiący wrażenie ludzie wspinający się na te ostańce skalne. echo ich rozmów niosło się po dolinie.

im wyżej - tym więcej nowych gór wyłania się zza horyzontu...

i nasz towarzysz (jak się później okazało) każdego dnia - Mont Blanc

cel zdobyty! :) 2023 m n.p.m.

takie widoki z Le Cochet...

Les Menuires i ciągnąca się dalej jedna ze słynnych Trzech Dolin...

przepiękna gra świateł i cieni...

wspinacze z okolicznych skał wezwali pomoc. obserwowałyśmy więc z zapartym tchem akcję ratunkową...

srebrne góry

niespodzianka-via ferrata przy zejściu ;)

noc Saint Martin de Belleville zapadała szybko i trwała długo...

Popularne posty z tego bloga

Nad Bergen zbierają się chmury...

29-30 sierpnia 2014 Co nie jest tam rzadkim zjawiskiem. Morze granatowieje, a wiatr pachnie wyczekiwaniem.   I już po chwili  rozkwitają parasole, mokną drewniane uliczki Bryggen . Nic więc dziwnego, że o pranie prosto z Bergen trudno... ;) Pozostaje więc zaprezentować pranie z norweskiego Voss : W Voss, po dłuuugim wyczekiwaniu, zatrzymała się dla nas przemiła pani, typowo po norwesku ceniąca bliski kontakt z dziką naturą, szczęśliwie dla nas jadąca prosto do Bergen. Namiot rozbiliśmy w lesie na górze Fløyen , nieopodal farmy trolli i platformy widokowej. Wieczorem więc do nasycenia oczu można było wpatrywać się w miasto malowane światłem na wodzie ...

Psychizacja krajobrazu

Wrażenie pustki. Lodowaty wiatr, który rozpalał policzki. Kiedy wstrzymywał swą szaloną gonitwę nastawała zupełna Cisza. Biały bezkres. Wyłaniające się z mlecznego powietrza srogie, surowe skały. Kontrasty. Bieli śniegu z ciemną zielenią kosodrzewiny. Jaskrawych ubrań i plecaków z monotonią i stałością krajobrazu. Lodowato zimnych dłoni z gorącym zachwytem w sercu. Kontrasty. Lekki puch śniegu i siła górskich skał.

Literackie wędrówki z Olgą Tokarczuk

Wśród zakurzonych książek w osiedlowej bibliotece znalazłam cienki zbiór trzech opowiadań. Miałam jakieś 14 lat i dałam się porwać. Dziwny świat, metaforyczny i wciągający. Życie we wnętrzu - szafy, hotelu, gry. Można wejść, i wcale nie chce się wychodzić. Szkatułkowość świata.